Kad je u pitanju saobraćajno povezivanje sa ostatkom Bosne i Hercegovine i svijetom, na zapadu naše domovine još uvijek ništa novo. Suprotno najavama, izgradnja brze ceste Bihać – Cazin – Velika Kladuša, koja će ove gradove Unsko-sanskog kantona povezati i sa graničnim prijelazima prema Republici Hrvatskoj još nije počela. Brza cesta koja Krajinu treba preko Jajca i Travnika povezati sa Sarajevom još nije stigla ni do Viteza, a bihaćki aerodrom bi – ako sve bude išlo po planu – navodno trebao biti pušten u rad za dvije-tri godine. A tako je reklo i prije dvije-tri godine.
Čuvanje granice
Češće nesrećom ali nekad i srećom, kad je Krajina u pitanju stvari su rijetko kada i rijetko kome išle po planu. Najčešće kroz historiju nekog plana za Krajinu nije niti bilo ili je to ostrvo između Une i Vrbasa bilo samo periferni dio nekog šireg plana u kojem je Krajišnicima bilo namijenjeno samo čuvanje granice i njihov puki opstanak na toj granici, bez neke perspektive mimo toga – kako nekad, tako i danas.
Sadržaj se nastavlja ispod oglasa
Unska pruga
Zbog toga vijesti o tome kako su investicije u saobraćajno povezivanje Krajine sa ostatkom države i svijeta uvijek ”na čekanju” i nisu neke vijesti. Sa izuzetkom Puta AVNOJ-a kojeg je sedamdesetih godina prošlog stoljeća izgradila Titova Jugoslavija i koji je ipak i počinjao i završavao unutar Krajine, zatim Unske pruge koja je primarno bila projekt povezivanja dvije značajne regije Hrvatske, te austrougarskih pruga koje nisu bile namijenjene Krajišnicima, nego eksploataciji njihovih dobara, u Krajini za Krajinu i Krajišnike, u kontekstu saobraćaja i infrastrukture, nije napravljeno gotovo ništa čestito.
U jednom tekstu o svome profesoru Dževadu Hozi, njegov zemljak i učenik Admir Mujkić opisuje Krajinu kao mitsku zemlju prokletu životom na granici zbog čega nikad nije uspjela sazidati veliku ćupriju, crkvu, džamiju, medresu ili manastir kakve imamo u ostatku Bosne. I stvarno, nigdje u Bosni i Hercegovini nemamo na relativno maloj teritoriji poput Krajine onakve rijeke bez ijedne velike ćuprije koja bi svjedočila o važnosti tog prostora za one koji su njime hodili, na njemu živjeli i u njemu stvarali.
Dževad Hozo, Krajinski nišani
Nije Una Drina, i nije Krajina imala Mehmed-pašu Sokolovića da na Uni sagradi ćupriju. Nije Jajce bilo Mostar pa da neki sultan pošalje svog mimara da nad Vrbasom ili Plivom savije onakav čaroban kameni luk poput Starog mosta. Nije ni Sana bila Miljacka pa da na njoj nekad osvane i zauvijek ostane barem neka Kozja ćuprija.
Ovo su stvari o kojima čovjek obično ne razmišlja ali sve što trebate znati o Krajini i njenoj historiji stane u činjenicu da su njene rijeke gazile vojske tolikih carevina, a da nijedna na njima nije ostavila čestit most. Neki historičari kao objašnjenje nude to što je u drugim dijelovima Bosne (i naročito Hercegovine) kamen bio češće korišten kao materijal, za razliku od Krajine u kojoj se za gradnju više koristilo drvo. Ako i prihvatimo to objašnjenje, izroniće drugo pitanje – kako li je onda uvijek bilo kamena za tvrđave?
Sadržaj se nastavlja ispod oglasa
Taman onoliko koliko na krajiškim rijekama fali ćuprija, toliko na krajiškim brdima ima tvrđava. Sokolačka kula, Ostrovica, Havala, gradina u Bjelaju, Kamengrad, tvrđava u Vrnograču i Podzvizdu i još desetine drugih svjedoče kako je kroz historiju ipak glavnina svih investicija u Krajinu otišla u sektor odbrane i sigurnosti. Tako je bilo i u davnoj historiji, ali i u novije vrijeme sa aerodromom Željava – najskupljom nekretninom u bivšoj Jugoslaviji i cijelim naseljima u Bihaću koja su izgrađena za potrebe armije.
Krajinski nišani u Kajtezima
Sve je u Krajini uvijek počinjalo i završavalo sa vojskom i uvijek je Krajini bilo namijenjeno samo onoliko koliko je trebalo vojsci koja ju je čuvala, rijetko kada bilo šta više od toga. Ćuprije, sebilji, medrese, velebne džamije i crkve, manastiri, saraji, biblioteke i bezistani su se gradili tamo gdje se živjelo mirnije, dobrim dijelom i zbog toga što je sigurnost takvog života jamčila čvrsta granica u Krajini.
Ostaci tog naslijeđa se vide i kada se uporede prezimena ljudi u Sarajevu sa onima u Krajini. Rijetki to primjećuju, ali u Krajini skoro da i nema onih složenih prezimena iz osmanskog perioda sa prefiksima ili sufiksima koji asociraju na duhovnost poput mula-, -hafizović, -efendić, a koja su uobičajena u Sarajevu i okolini. U Krajini nećete naći Mulaosmanoviće, Emirhafizoviće, Omerefendiće ili Hadžihafizbegoviće, ali zato su tu više igdje drugo zastupljeni ljudi čija prezimena podsjećaju na vojsku i oružje kao što su Čauševići, Ćehajići, Dizdarevići i Dizdarići, Bajraktarevići, Kulauzovići, Solakovići, Ferizovići, Keserovići, Kavazi, Harbaši, Sabljakovići, Puškari, Kuduzovići…
Iza tih ljudi nisu ostajale ni pjesme o ljubavi, ljepoti i plahim djevojkama nego o borbi, junacima i njihovim konjima. U krajiškim pjesmama nema puno ašikovanja pokraj šadrvana nego antiheroj Tale, krajiški don Kihot po cijenu života otima Anicu iz porodičnog doma. Jer u Krajini je čak i ljubav borba.
Sadržaj se nastavlja ispod oglasa
Predanost napretku
I zato se nije čuditi kad se čitaju vijesti u kojima se Krajini iz godina u godine obećavaju brze ceste i aerodromi, koje će – ukoliko sve bude teklo prema planu – jednako tako biti obećavane i dogodine i godinu poslije dogodine. Tako je bilo otkako se piše historija toga kraja, i ništa nas bolja budućnost ne očekuje dok svi najzad ne shvatimo kako će se začarani krug historijskog prokletstva života na granici razbiti tek onda kada granice postanu besmislene ili kad se preko njih bude moglo prelaziti brzo i lako.
Total TV akcija koja se ne propušta. Gledaj vrhunski sport, najpopularnije filmove i serije, i najgledanije emisije bilo gdje u Bosni i Hercegovini. Izaberi svoj Total TV paket i uz besplatan priključak i instalaciju opreme gledaj TV za samo 1KM mjesečno prvih 10 mjeseci! A uz Total TV Extra i Premium pakete dobijaš i dodatni box za drugi TV. Svoj omiljeni TV sadržaj gledaj i na svom mobilnom telefonu, tabletu i računaru na EON aplikaciji potpuno BESPLATNO, vrati sadržaj do 7 dana unazad i uživaj u bogatom izboru EON Video kluba.
Total TV uvijek uz svoje korisnike, prijavi se na 00387 61 797-717 i ostvari +2 mjeseca po 1KM, ukupno 12 mjeseci gledaj svoje omiljene kanale za 1KM mjesečno.
Na predzadnjoj sjednici Gradskog vijeća Bihaća usvojen je prijedlog povećanja cijena vode u ovom gradu. U budućnosti po kubiku, sa 0,94, voda će poskupjeti na 1,20 KM. Ovo je prvo povećanje cijene vode u Bihaću od 2011. godine.
Od slijedećeg mjeseca pitka voda poskupjeti za 26 feninga. Zvuči li kao utjeha da će Bišćani, i pored poskupljenja, i dalje imati najnižu cijenu vode u kantonu, ali i u Federaciji?
„Čak kod odvodnje nemamo nikakvih promjena cijena ni kod fizičkih ni kod pravnih lica. Nije došlo do prijedloga ni do poskupljenja cijene vode za pravna lica, ostala je ista cijena, za simboličnih 26 feninga je za fizička lica. Trenutno u kantonu s najnižom cijenom 94 feninga idemo na 1,20 KM“, kaže Mirsad Merdanić, direktor JP Vodovod Bihać.
Sadržaj se nastavlja ispod oglasa
Tako je i na pretposljednjoj sjednici Gradskog vijeća Bihać usvojen prijedlog povećanja cijene vode.
„Radi se o tome da je došlo do enormih poskupljenja na tržištu – cijene goriva prije svega i ostalih materijala koji su nužni kada je u pitanju Vodovod. Naprosto je bilo vrijeme da razmatramo i ovu tačku dnevnog reda jer se radi o, popularno rečeno, nametu za građane, ali i o onom vrlo realnom, zato što je sve drugo poskupjelo“, objašnjava Alen Zulić, predsjednik Kluba POMAK-a u Gradskom vijeću.
Oprečnih mišljenja bilo je na sjednici Gradskog vijeća, ali ova tačka je u konačnici dobila potrebnu podršku vijećnika. Uslov je bio usvojen zaključak kojim se traži smjena upravljačkih struktura JP Vodovod Bihać.
Danas je u popodnevnim satima jako nevrijeme popraćeno obilnom kišom, ledom i jakim udarima vjetra pogodilo Bosansku Krupu. Nezapamćeno olujno nevrijeme koje je pogodilo Bosansku Krupu trajalo je oko 25 minuta, a prema trenutnim informacijama nanesena je šteta na nekoliko objekata, oboreno je nekoliko stabla na području grada, a ogromna količina vode preopteretila je oborinsku kanalizacionu mrežu uzrokujući plavljene određenih dijelova ulica u gradu.
Gradski štab civilne zaštite angažovao je sve raspoložive materijalne i ljudske resurse. Na terenu su nadležne gradske službe, JKP „10.juli“ i vatrogasne jedinice koje trenutno rade na sanaciji štete.