Connect with us

BOSNA I HERCEGOVINA

Političari potrošili 9,6 miliona KM, listu predvode Dodik i Izetbegović!

Objavljeno

na datum

U protekla tri mjeseca Transparency International u Bosni i Hercegovini (TI BiH) zabilježio je preko dvije hiljade primjera korišćenja javnih sredstava za izbornu promociju, a Centralnoj izbornoj komisiji (CIK) upućene su i prve prijave zbog ove pojave koja je zabranjena najnovijim izmjenama Izbornog zakona.

TI BiH je CIK-u do sada uputio 70 prijava, od čega se 16 odnosi na zloupotrebe javnih resursa koje su regulisane novim nametnutim odredbama Izbornog zakona, koje se primjenjuju samo u vrijeme trajanja zvanične izborne kampanje.

Prijave se najviše odnose na zloupotrebe događaja javnih institucija na kojima su pojedini kandidati vodili izbornu kampanju, a koliko je ova pojava rasprostranjena pokazuje podatak da su se na 76% od 532 ispraćena javna događaja pojavili kandidati na izborima.

Sadržaj se nastavlja ispod oglasa

Dvije prijave se odnose na gradonačelnika Zenice koji je tokom službenog predstavljanja nove autobuske linije građanima držao predizborni govor, dok je na otvaranju novog igrališta nakon službene ceremonije i fudbalskog turnira nastavio sa predizbornim skupom i koncertom na kojem su predstavljeni kandidati njegove liste. Zbog sličnog slučaja prijavljen je i gradonačelnik Laktaša koji je organizovao svečanost povodom otvaranja infrastrukturnih radova gdje su grad i SNSD navedeni kao organizatori događaja. HDZ je prijavljen jer su funkcioneri ove stranke tokom službene posjete bolnici u Novom Travniku nosili stranačka obilježja, prenosi Klix.ba

Takođe, CIK-u su prijavljeni i slučajevi korištenja opreme javnih preduzeća u kampanji, a izdvajamo primjere iz Drvara gdje je JP Elektroprivreda HZ HB postavljala predizborne plakate SNSD-a dok je na „Kotlićijadi u Derventi“ koju je organizovala ova stranka, korišteno vozilo vatrogasne jedinice u Derventi. PDP je prijavljen zbog zloupotrebe gradskog bilborda na koji je postavljen plakat koji promoviše gradonačelnika Banjaluke i kandidata te stranke, a kojim se građanima obećava besplatna legalizacija objekata. Zbog slične situacije prijavljen je i direktor UKC RS nakon postavljanja nekoliko desetina bilborda sa njegovim likom u kojima se promoviše RTRS-ov film „Od vizije do pobjede“.

CIK je ipak odbacio ovu prijavu jer se UKC izjasnio da nije platio bilborde nego da su svi oni donirani od strane tri kompanije koje pružaju usluge ove vrste oglašavanja. Takođe prijava je odbačena i u kontekstu preuranjene kampanje uz objašnjenje da ne sadrži predizbornu poruku koja bi mogla uticati na birače, iako je iste slučajeve CIK kažnjavao u prethodnom periodu. Zbog toga je TI BiH ovaj slučaj prijavio i u kontekstu Zakona o finansiranju političkih stranaka.

Nažalost, ono što TI BIH smatra najvećim oblikom zloupotrebe javnih resursa, a odnosi se na povećanje javne potrošnje pred izbore, i dalje nije kažnjivo Izbornim zakonom. U protekla tri mjeseca kroz jednokratne pomoći različitim kategorijama stanovništva, po podacima TI BIH, podijeljeno je 278 miliona KM, a od najnovijih primjera izdvajamo pomoć Vlade FBIH u finišu kampanje svim nezaposlenima od 100 KM, jednokratnu pomoć svim radnicima Željeznica FBIH od 800 KM, kao i dvije nove tranše po 100 KM svim borcima i mladima u Republici Srpskoj. Predsjednik SNSD-a je čak na jednom od predizbornih skupova direktno priznao da se ovaj novac daje zbog izbora, što je takođe prijavljeno CIK-u u kontekstu zloupotrebe javnih resursa u izborne svrhe.

Sadržaj se nastavlja ispod oglasa

Takođe, TI BIH je objavio i mapu predizbornih radova koja pokazuje da je u protekla tri mjeseca zabilježeno 334 slučaja otvaranja završenih javnih radova pred izbore čija vrijednost iznosi oko 266 miliona KM. U istom periodu zabilježeno je i 345 započetih radova vrijednih 1,1 milijardu KM, od čega se preko 900 miliona odnosi na dvije dionice autoputa čiji je početak izgradnje tempiran pred izbore.

Troškovi izborne kampanje

TI BIH je objavio i rezultate monitoringa troškova izborne kampanje, koji pokazuju da su stranke u prve tri sedmice kampanje potrošile oko 9,6 miliona KM. Ovaj iznos potrošen je na bilborde, reklame u medijima (televizija i štampani mediji), Facebook oglašavanje i predizborne skupove, a ubjedljivo najveće iznose potrošili su SNSD (1,6 miliona KM) i SDA (1,5 miliona KM), zatim slijede PDP i SDP koji su na kampanju do sada potrošili po 600 hiljada KM.

Ovi iznosi nisu konačni, jer nisu uključeni troškovi oglašavanja i predizbornih skupova u ovoj posljednjoj sedmici izborne kampanje, kao ni drugi oblici oglašavanja koje TI BiH nije pratio, ali se već sada može reći da se radi o jednoj od najskupljih izbornih kampanja u BiH, jer po podacima CIK-a stranke nikada nisu prijavile veće iznose.

Na vanjsko oglašavanje potrošeno oko 6 miliona KM

Sadržaj se nastavlja ispod oglasa

Oglašavanje na bilbordima ubjedljivo je najskuplji oblik oglašavanja koji su koristile političke stranke, a posmatrači TI BiH na terenu su zabilježili oko 3.500 reklama na bilbordima, čija tržišna vrijednost iznosi oko 6 miliona KM. TI BiH je na online mapi objavio sve lokacije bilborda na kojima je evidentirano stranačko oglašavanje, a najveći broj postavila je SDA (541), čija tržišna vrijednost iznosi preko milion KM.
Troškovi promocije i oglašavanja političkih subjekata u toku predizborne kampanje
Troškovi promocije i oglašavanja političkih subjekata u toku predizborne kampanje

Na ovaj oblik oglašavanja najviše novca nakon SDA potrošili su SNSD, SDP, Narod i pravda, Demokratska fronta i Stranka za BiH, koja je drastično povećala troškove kampanje u odnosu na ranije godine.

Oglašavanje u medijima

Političke stranke posljednjih godina značajno smanjuju iznos novca koji troše na oglašavanje na televiziji i u štampanim medijima, a u prve tri sedmice kampanje na ovaj oblik oglašavanja potrošeno je oko 1,5 miliona KM. Podaci su prikupljeni putem praćenja medijskog sadržaja koje je za potrebe TI BIH provela agencija za monitoring medija i obuhvataju troškove oglašavanja na 19 najznačajnijih TV stanica u BiH i osam dnevnih i sedmičnih listova.

Najviše novca u ovom dijelu kampanje potrošili su PDP sa oko 280 hiljada KM, SNSD sa 250 hiljada KM, SDA oko 225 hiljada KM, Ujedinjena Srpska oko 210 hiljada, te DNS sa 162 hiljade KM.

Sadržaj se nastavlja ispod oglasa

Iznosi su procijenjeni po zvaničnim cjenovnicima medija i komercijalnim cijenama, a uključuju i troškove izrade predizbornih spotova i materijala. Trendovi su slični kao i za prethodne Lokalne izbore, gdje stranke sa sjedištem u Republici Srpskoj i dalje dosta više ulažu u medijsku promociju dok se druge stranke više orijentišu na ostale vidove oglašavanja.

Oglašavanje na Facebooku

Zvanični podaci Facebook pokazuju da je u BiH do sada plaćeno 3.656 političkih oglasa, čija vrijednost iznosi oko 243.500 KM. Na ovaj oblik oglašavanja najviše novca potrošio je SNSD, jer je na nalozima ove stranke i njenih kandidata objavljeno 209 oglasa, čija vrijednost po procjeni Facebook-a iznosi oko 46 hiljada KM. Nakon SNSD-a najviše na ovu vrstu oglašavanja potrošili su PDP i DNS, zatim slijede SDP i Ujedinjena Srpska.

Ovaj iznos dodatno bi se trebao povećati jer uključuje podatke za samo prve tri sedmice izborne kampanje, te se odnosi samo na oglašavanje na Facebook-u koji su označeni kao političko oglašavanje, ne i one koji nisu tako klasifikovani, dok i dalje nisu dostupni podaci o Google oglasima koji se odnose na reklamiranje po web portalima i platformi YouTube.

Sadržaj se nastavlja ispod oglasa

Nastavi čitati
Marketing
Klikni za komentar

Ostavi odgovor

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

BOSNA I HERCEGOVINA

“Apsolutno je normalno da Srbi iz RS i Srbije postanu jedna teritorija”

Objavljeno

na datum

Administator

Ruski igrač

Republika Srpska je ponosna na svoje dobre odnose, naročito sa Srbijom, što je logično, izjavio je predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik.

Dodik je za “Russia Today” naglasio da je Republika Srpska ponosna i na odnose sa Mađarskom, koji su dobri prije svega zahvaljujući mađarskom premijeru Viktoru Orbanu, kao i sa Rusijom, koja je decenijama pokazivala veliko razumijevanje za region. “Jedna mala republika, sa milion stanovnika, zadovoljna je razumijevanjem koje ima od naših prijatelja. Srbija je garant Dejtonskog mirovnog sporazuma, ona je potpisala okvirni sporazum i odgovorna je za Republiku Srpsku”, rekao je Dodik.

Dodik je istakao da Zapad pokušava da odvuče Srbiju od njenih odgovornosti, ali da Republika Srpska pokušava da u prvi plan vrati odredbe Dejtona na najbolji mogući način. Predsjednik Republike Srpske podsjetio je da u Republici Srpskoj i Srbiji živi jedan narod.

Sadržaj se nastavlja ispod oglasa

Dodik je podsjetio da su Nijemci, kada su ukinuli Njemačku Demokratsku Republiku, poznatiju kao Istočna Njemačka, smatrali normalnim da ujedine jedan narod, što se na kraju i dogodilo, ali da takvu priliku ne nude manjim narodima kao što je srpski narod. “Apsolutno je normalno da će Srbi iz Republike Srpske i Srbi iz Srbije jednog dana postati jedna teritorija, jedna politička zajednica. To je logično i zakonito. Svi drugi narodi imaju pravo na jedinstvo”, napomenuo je Dodik.

“Mi Srbi iz Republike Srpske navijamo za Srbiju u svim međunarodnim takmičenjima, kao i za Rusiju. Mi nemamo svoju reprezentaciju, jer nam to nije dozvoljeno. Stoga je naš domaći tim u svim sportovima tim Srbije. Srpski je naš maternji jezik, naši ljudi se liječe u Srbiji, tamo se obrazuju. Naša ekonomska saradnja je na najvišem nivou”, napomenuo je Dodik.

Dodik je dodao da ima potpuno razumijevanje i saglasnost sa predsjednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, čije je ranije poznavanje o pitanju Kosova i svemu što Zapad želi da uradi opsežno, izrazivši uvjerenje da Vučić, osim toga, razumije i šta je Republika Srpska.

Sadržaj se nastavlja ispod oglasa
Nastavi čitati

BOSNA I HERCEGOVINA

Čović ponovo u Zagrebu kod Plenkovića, glavna tema Izborni zakon BiH

Objavljeno

na datum

Administator

Lider HDZ-a Dragan Čović ponovo je otišao u Zagreb razgovarati s hrvatskim premijerom Andrejem Plenkovićem.

Kako je napisao na mreži X, s Plenkovićem je razgovarao o bilateralnim odnosima, aktuelnim političkim i evropskom putu BiH.

“Izborni zakon i preostali reformski preduslovi žurno potrebni za stabilizaciju i napredak. Otvaranje pregovora sa Evropskom unijom ključno je za Bosnu i Hercegovinu”, napisao je Čović.

Sadržaj se nastavlja ispod oglasa

Podsjetimo, posljednji susret Čović i Plenković su imali u Sarajevu, a u delegaciji s Čovićem tada su bili predsjednica FBiH Lidija Bradara i predsjedavajuća Vijeća ministara Borjana Krišto.

Nastavi čitati

BOSNA I HERCEGOVINA

Građani za 24 sata skupili novac da se plati kazna Sarajlijama koji su uništili ploču zločincu Mladiću

Objavljeno

na datum

Administator

Nakon što su Elvis Gurda i Esad Jašarević dobili kazbnu od 6.000 KM zbog toga što su oštetili spomen-ploču presuđenom ratnom zločincu Ratku Mladiću na Vracama, građani su im prikupili sav novac.

Osim pomenutih 6.000 koje je presudio Sud na Sokocu, Jašarević i Gurda su imali još 2.000 KM troškova za advokata tokom postupka. Nakon što je akcija pokrenuta, za svega 24 sata građani su prikupili 8.200 KM pa su njih dvojica objavla video u kojem pozivaju na kraj uplaćivanja.

Inače, akciju prikupljanja novca preko PayPal računa pokrenuli su Nihad Aličković iz AntiDayton pokreta i profesor Sanin Musa.

Sadržaj se nastavlja ispod oglasa

Podsjetimo, Gurda i Jašarević su u januaru 2022. godine uništili spomen ploču Mladiću i kasnije se predali policiji.

Ista spomen ploča uništavana je još jednom, tačno godinu dana kasnije, a prije svega toga je polivena zelenom farbom.

Riječ je o spomen-ploči koja već godinama stoji na administrativnoj liniji dva entiteta u Bosni i Hercegovini.

Postavila ju je Boračka organizacija Istočno Novo Sarajevo, u znak sjećanja na dan kada je Mladić na tom mjestu 19. maja 1992. godine “izvršio smotru dva bataljona samoorganizovanog naroda općine Novo Sarajevo”.

Sadržaj se nastavlja ispod oglasa

Na ovu ploču su mnogi upozoravali i zahtijevali njeno uklanjanje, međutim gradonačelnik Istočnog Sarajeva je nije želio skloniti.

Nastavi čitati
Marketing
Marketing

U fokusu